Altijd een stap verder.

Hardlopen tijdens de coronacrisis, een goed idee?

Tijdens de coronacrisis zijn teamsporten zoals handbal, voetbal en hockey niet meer mogelijk. Voor veel mensen is dit de ideale periode om het hardlopen op te pakken. Maar is dit wel zo verstandig?

Blessures

Hardlopen is veroorzaker nummer één als het gaat om chronische blessures. De kracht en spanning die tijdens het hardlopen op het onderlichaam komt is niet iets waar het lichaam standaard voor gebouwd is. Zodoende moet bij het hardlopen rekening worden gehouden met het schoeisel, de ondergrond, de duur en de opbouw van de training. Wanneer hier niet of onvoldoende rekening mee wordt gehouden kan dit leiden tot blessures. Veelvoorkomende klachten tijdens het hardlopen zijn:

Lees meer over deze en andere klachten in onze klachtenwijzer.

Adviezen

Een aantal adviezen voor als u overweegt (weer) te beginnen met hardlopen:

  • Zorg voor goed, stevig schoeisel. Vraag eventueel advies bij een hardloopschoenen speciaalzaak.
  • Een goede trainingsopbouw is essentieel. Laat het lichaam langzaam wennen aan de extra belasting. Bouw dit dus langzaam op en zorg altijd voor een goede warming-up en cooling-down.
  • Neem na een training minimaal 24 uur rust om het lichaam te laten herstellen.
  • Houd te allen tijde rekening met de maatregelen die vanuit RIVM zijn opgesteld.

Kortom, bewegen in deze periode is zeker mogelijk, maar hardlopen is een blessuregevoelige sport. Let dus goed op wat uw lichaam aangeeft en stop wanneer u klachten ervaart.

Wij zijn aangesloten bij: