Altijd een stap verder.

Wat kunt u zelf doen?

Heeft u diabetes, dan is het belangrijk dat u goed voor uw voeten zorgt. U kunt het risico op het ontstaan van drukplekken en wondjes verkleinen met een aantal handige tips. Op deze pagina hebben wij voor u uiteengezet wat u zelf kunt doen om voetproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.

Wilt u een afspraak maken?

Laat de Sims classificatie bepalen

Laat de Sims classificatie bepalen door uw huisarts, praktijkondersteuner, internist of diabetesverpleegkundige. Laat tevens uw voeten regelmatig controleren door een podotherapeut of pedicure. Lees hier meer over de Sims classificatie.

Draag naadloze sokken

Naadloze sokken zijn beter dan sokken met naden. De naden van de sokken kunnen zorgen voor drukplekken. Draag pantykousjes altijd binnenstebuiten, om te voorkomen dat de naad op uw voet drukt.

Crème uw voeten regelmatig in

Crème uw voeten regelmatig in met een ongeparfumeerde, vette crème. Dit houdt de huid soepel. Een soepele huid raakt minder snel beschadigd dan een droge huid.

Controleer uw voeten dagelijks

U kunt een spiegel gebruiken om onder uw voeten te kijken, bijvoorbeeld door de spiegel schuin tegen de muur te zetten. Kijk ook tussen uw tenen. Heeft u een verminderd zicht? Vraag dan iemand in uw omgeving regelmatig uw voeten te controleren.

Droog uw voeten goed af

Was uw voeten dagelijks en droog ze zorgvuldig af, ook tussen de tenen. Gebruik hiervoor een zachte handdoek en maak voorzichtig deppende bewegingen, geen wrijfbewegingen.

Inspecteer de binnenkant van uw schoenen

Inspecteer de binnenkant van uw schoenen, voordat u ze aantrekt. Zorg dat er geen voorwerpen in liggen en strijk eventuele plooien glad.

Loop nooit op blote voeten

Is het gevoel in uw voeten verminderd of verdwenen? Loop dan nooit op blote voeten, ook niet als u thuis bent. De zenuwen in uw voet zijn beschadigd. Het kan hierdoor gebeuren dat u wondjes oploopt door uw voet te stoten of te stappen op een scherp voorwerp zonder dat u dit opmerkt.

Let op met hittebronnen

Is het gevoel in uw voeten verminderd of verdwenen? Let dan extra op met hittebronnen, zoals kachels en kruiken. Door het verminderde gevoel in uw voeten kan het gebeuren dat u niet opmerkt dat u zich brandt. Loop in de zomer niet met blote voeten over het hete zand langs het strand of bijvoorbeeld over hete tegels.

Neem nooit voetenbaden

Neem geen voetenbaden. Deze verweken de huid, waardoor deze sneller kan beschadigen. Was uw voeten bij voorkeur met de douchekop of een washand.

Welke schoenen kan ik het beste dragen?

Het is lastig om een specifiek schoenmerk te adviseren. Verschillende vormen voeten vragen om verschillende schoenen. Een schoen die voor de ene persoon goed is, kan voor een ander juist slecht zijn. Met behulp van de volgende adviezen kunt u beter inschatten of een schoen geschikt is voor uw voeten.

Laat de juiste pasvorm bepalen

Laat u hierover adviseren bij een schoenspeciaalzaak.

Veter- of klittenband wreefsluiting

Kies geen instapper. Een goede veter- of klittenband wreefsluiting zorgt ervoor dat uw voet goed op de plaats gehouden wordt.

Stevig contrefort

Een stevig contrefort, ofwel het hielstuk, is belangrijk.

Geen stiksels of naden

Draag schoenen waarin geen stikels of naden aan de binnenzijde aanwezig zijn.

Hakhoogte

Houd rekening met een maximale hakhoogte van 2 tot 3 centimeter. Dit om de afwikkeling te bevorderen.

Vierkante- of ronde neusvorm

Kies voor een vierkante- of ronde neusvorm van de schoen. Kies niet voor een spits toelopende neusvorm.

Een volledig uitneembaar voetbed

Als het voetbed uitneembaar is, kunt u podotherapeutische zolen gebruiken.

Koop schoenen aan het einde van de dag

Voeten zwellen gedurende de dag wat op. Ook dan moet de schoen nog goed passen.

Anderen bekeken ook:

Wij zijn aangesloten bij: